Dag 9

Naar Dag 8 Naar Dag 10

Woensdag 13 juni 2012
(Per trein Berlijn in en per kajak van Spandau naar de Jungfernsee bij Potsdam; varen 18,5 km; subtotaal 272,4 km)

Traject Dag 9

’s Ochtends konden we gebruik maken van de douches van de MKV ( Vereinigung Märkische Wanderpadler). De vereniging is in 1921 opgericht, zie https://vmw-berlin.de/verein/.

Na het ontbijt zijn we naar het station van Spandau gelopen. Toen we een eindje op weg waren kregen we een lift van Patrick Liebmann, de broer van de kanopolotrainer, die ons heerlijk voor het station afzette. We namen de S-Bahn naar het centrum. In de trein vroegen we waar we het best uit konden stappen. Veel toeristen stappen uit bij de Hackescher Markt, dat is vlak bij het Museum Insel.
Eerst namen we een koffie met appelgebak bij het restaurant direct bij de uitgang van het station. De mussen konden niet van de kruimels afblijven. Daarna liepen we via de Monbijoustrasse naar de Spree om verder een stukje van de stad te bekijken.
Toen we genoeg hadden van het lopen aten we nog even een hapje bij het station en gingen
met de trein terug naar Spandau. Een klein stukje met de bus over de Ruhlebenerstrasse tot aan het begin van de Tiefwerderweg. Vandaar nog een 10 minuten lopen en we waren weer bij de kajaks. We hadden ’s ochtends alles al in gepakt. Dus sleutel onder de steen, de kajaks te water en peddelen richting Potsdam. Even een zwempauze iets voorbij camping Breitenhorn. Daarna door naar de Jungfernsee waar we op de hoek onze tentje opzetten.