Mecklenburger Seenplatte 2016

#Op zondag 5 juni 2016 vertrokken we naar Priepert op de Mecklenburger Kleinseeenplatte om een paar nog niet verkende meren te bekijken. Ons eerste doel was de voorbij Himmelpfort gelegen Grosser Lychensee. Priepert was onze startplaats omdat we daar de auto vertrouwd konden laten staan. Toen we de tentjes op camping Havelperle hadden staan kregen we zin om nog wat te gaan eten in het restaurant bij de haven.
Officieel was de keuken al gesloten maar de waardin wilde ons terwille zijn en we konden nog een heerlijke forel krijgen. Met een flinke pot bier. Na het eten rolden we heerlijk voldaan in de slaapzak.

De route van dat 1 tot en met dag 5 op de kaart van Jübermann.

Op maandag deden we kalm aan. Jan had nog steeds last van een schouderblessure dus de af te leggen afstanden werden niet zo groot. De eerste overnachtingsplaats was de WWR (Wasser Wander Rastplatz) bij Steinforde ongeveer 1,5 km voor de sluis bij Steinhavelmühle. Koffiepauze hielden we bij het zwemstrandje aan de zuidelijke oever van de Menowsee.
Toen we op de WWR aankwamen hebben we direkt ons tentje opgezet. Op het bordje stond dat we ons in het dorp bij het restaurant moesten aanmelden. We hadden niet zoveel zin om helemaal over de brug heen en terug te lopen en dachten ze zien vanzelf wel dat we er staan. De volgende ochtend deden we kalm aan met het ontbijt en zouden om een uur of 10 beginnen met afbreken toen er plotseling een grasmaaier het terrein op kwam rijden.
De man foeterde wat dat we ons niet aangemeld hadden want nu kon hij niet gaan maaien. En of we al betaald hadden. Vorige jaren was het altijd gratis geweest maar nu vroegen ze € 5,– per tent per nacht. Duur als je het vergelijkt met Fürstenberg en Maerkisch-Buchholz omdat daar een net toilet met douches is en hier alleen een stinkdoos waar je liever niet op gaat zitten. Maar we verontschuldigden ons en betaalden en de man ging even wat anders doen om pas te gaan maaien als we weg waren, wat we wel net vonden.

Lekker onderweg.

Prachtige velden met waterlelies.

WWR Steinford vlak voor de brug links.

De kok aan het werk.

Vissen? Een beetje met de hengel spelen en niks vangen.

Op dag twee via Fürstenberg naar het wildkampeerplekje aan de Stolpsee waar we mooie herinneringen aan hadden. In Fürstenberg na de Fischpass koffiepauze en inkopen doen.

Op het bedoelde plekje aan de Stolpsee was het grote weiland nu afgerast met schrikdraad en een bordje met loslopende stier. We moesten dus onze tentjes onder de bomen opzetten. Het hout voor het kampvuurtje lag al klaar.
Na het diner zagen we op het water steeds een hausboot heen en weer varen. We kregen de indruk dat ze in ons inhammetje wilden gaan liggen maar daar vanaf zagen toen ze onze kajaks zagen. Een tijdje later kwamen ze met een roeibootje naar de wal om hun hond uit te laten. Ze verontschuldigden zich dat ze ons stoorden maar ze hadden geen ander plekje kunnen vinden om met de hond aan land te gaan. Nette jonge lui. Wij vonden het toen geen enkel probleem meer hoewel we eerst steeds dachten waarom gaan die lui nu precies in ons blikveld liggen. Toen ze de hond uitgelaten hadden en weer op de hausboot zaten, voeren ze netjes een stukje verderop.

Koffiepauze na de stuw in Fürstenberg.

Trappen richting centrum Fürstenberg.

WWR Fürstenberg met op de achtergrond de stuw.

Aan de stuw wordt weer druk gewerkt.

Jan aan de lunch. De koffie is inmiddels klaar.

Ons wildkampeerplekje met kampvuur aan de Stolpsee.

Uitzicht op de Stolpsee. Het blauwe bootje is van hondenuitlaters die bivakkeren op een hausboot.

Natuur.

Het ontbijt wordt gemaakt terwijl Jan wat rondloopt.

Geen idee wat hij zoekt.

Op dag 3 via Himmelpfort naar Lychen. Toen we een eindje de Stolpsee op waren kwam Jan op het idee dat hij zijn schoenen op de wal had laten liggen. Dus terug, helaas geen schoenen. Na wat zoeken kwamen ze netjes uit de kajak en had hij ze dus wel ingepakt. Gelukkig niks kwijt. Een stukje extra varen is geen probleem bij deze kleine dagtochtjes.
Jans schouder gaat gelukkig al een stuk beter.
Onderweg naar Lychen heerlijk gezwommen bij een strandje net voorbij Himmelpfort. We hebben lekker gelunched, en geluierd. Het was mooi weer, niet te warm, niet te koud en droog.

De zwemmer vlak bij Himmelpfort.

Het zwemstrand waar we koffie dronken en zwommen.

Juebermann geeft de mooie plaatsjes om aan wal te gaan goed aan. Onder de oude beuken vonden we een prachtige plek om te kamperen.

Wildkampeerplek aan de Grosser Lychensee.

Tussen de oude beuken.

Op dag 4 zijn we naar de Stadtsee van Lychen gepeddeld. De overdraagplaats naar de Oberpfulsee en de Zenssee was erg lastig. Steil omhoog en dan de weg over en weer naar beneden. Daar hadden we geen zin in. We zijn de Stadtsee rondgevaren en toen weer terug over de Grosse Lychesee en dan via de Woblitz naar de sluis bij Himmelpfort voor de Stolpsee. Daarna terug naar Fürstenberg om te overnachten op de WWR achter de kerk en dan lekker uit eten bij de Italiaan. Deze reis is toch ook een herhaling van bezoekjes uit vorige jaren.

Terug over de Woblitz.

Op dag 5 na Fürstenberg weer terug richting Priepert.Schutten bij Steinhavelmühle en dan bij Klein Menow aan de uitgang (in stroomrichting van de Havel) van de Ziernsee lunch- koffie- en zwempauze. Lekker kalm aan. Daarna door om nog even in het moeraspoeltje aan de noordwestkant van de Ziernsee te kijken.
Hierna hebben we een plekje gezocht aan de zuidwestkant van de Ziernsee

Wildkamp aan de zuidwesthoek van de Ziernsee.

De Ziernsee

Jan staat een beetje dieper in het bos.

Het bospaadje liep vlak voor mijn tentje, de twee onverwachte wandelaars vonden dat we een mooi plekje hadden uitgezocht.

Route van dag 6 en 7

Camping Havelperle. De boten zijn weer opgeladen en we gaan weer naar huis. Het weer is beter dan verwacht. We hadden de reis ingekort door de regen en de slechte weersverwachting.